Nem olyan rég vettem meg életem első autóját. Sokáig gondolkodtam rajta, hogy mennyibe is kerül/került ez nekem, hogy is tekintsek rá. Ha veszek valami olcsót, vagy valamit, amit nem tervezek soha többet eladni, azt egyszeri kiadásnak tekintem. Ilyen mondjuk... a szék, amin ülök. Ezt így csinálja mindenki más is. De ha lenne lakásom, azt már "értéktárgynak" tekinteném. Hiszen amikor megveszem, nem vész el a pénzem, csak az, amit adóra, költözésre, illetékre, egyébre költök. Azt hiszem, ezt is mindenki hasonlóan gondolja. Az autó drágább mint a szék, olcsóbb mint a lakás, ráadásul, bár nem tartja olyan jól az értékét mint egy lakás, több pénzt lehet visszakapni belőle, mint egy forgószékből. Persze, kedves olvasóm, most azt gondolod, hogy annyit költöttem rá amennyit, és ez az egész csak játék a számokkal. Igaz, de ez egy fontos játék. Aki jól játssza, talán fel sem tűnik neki, aki rosszul, az viszont nyögi a bedőlt hiteleket.
Értékvesztés, értékvesztés, értékvesztés. Aki vett már új autót, biztosan vágták már a fejéhez, hogy mennyi pénzt veszített, mikor kihajtott a kerekedésből. Aki a használtra esküszik, az pedig pont ezért teszi. De nem is a vásárláskori értékvesztésről akarok írni, hanem arról, ami utána jön. De most, kedves olvasó, mielőtt kiszámolnánk, csalás nélkül tippelj, mennyi a havi értékvesztése egy átlagos autónak, vagy akár a tiednek! Vagy akár elhanyagolható? Autón csak bukni lehet, ez tény, de nem mindegy hogy mennyit
Tegyük fel, hogy veszek egy autót 2,4 millió Ft-ért, mint oly sokan. Felejtsük is el gyorsan az Audikat és egy BMW-ket, mert bár tagadhatatlanul jó autók az értékük Magyarországon néhány év alatt mélyebbre süllyed, mint a Titanic. Sajnos ezen a blogon ilyennek nincs helye. Veszek inkább egy alacsonyabb kategóriás autót. Ha már soroltam eddig pár németet, most is előveszek egyet: legyen VW Golf! Igazi állatorvosi ló, mert már nagyon régóta van, és sokáig marad még, nem túl drága, viszonylag jól is tartja az értékét. Ennyi pénzért átlagosan 2008-2009-es darabokat lehet találni a hasznaltauto.hu hirdetései között. A kérdés pedig: mennyi ér most egy öt évvel öregebb Golf? Az ármeghatározás mélyen tudományos folyamata a következő volt: Golf, évjárat 2003-2004, sok-sok találat közül a középső oldal: 1,3 millió Ft. Becslésnek jó ez is, aki tényleg meszg akarja venni, majd alaposabb lesz. Akkor az értékvesztés öt év alatt 1,1 millió, havonta pedig - és most lehet kapaszkodni - 18 ezer jó magyar forint. Persze, az elején több, a végén kevesebb, de most nem ez a lényeg.
A lényeg hogy van, aki ennyit tankol egy hónapban. És nagyon kevesekben tudatosul, hogy az álló autó is ilyen tempóban üríti a kasszát. És ez nem a biztosítás, nem a szerviz, ez a birtoklás puszta ténye. Nekem ezért (is) van egy öreg Suzuki Swiftem, ami a töredékét éri a fenti számoknak. De még ez is havi 5-10 ezret veszít az értékéből. Mindenki mérlegelheti magában, hogy ez sok vagy kevés, de az igazság az, hogy nem is ez számít, hanem az, hogy tisztában legyünk vele. Talán ezzel a szemlélettel egy kicsit könnyebb tervezni.