Az autóm üzemanyagköltsége 26-28 Ft kilométerenként. Olajfogyasztást, gumikopást hozzászámolva nyugodtan lehet 30 Ft/km-rel számolni. Viszont szeretek biciklizni, és igyekszem a városban is azzal járni, gondoltam, tulajdonképpen ingyen van. De drága biciklit vettem, 80 ezer Ft volt, sőt zárral, kiegészítőkkel megvolt a 100 ezer. Akkor, amíg legalább háromezer kilométert meg nem teszek, biztosan drágább, mint az autó? Hogy is van ez? Mivel járjak?
Elöljáróban közlöm, hogy, mivel szeretek biciklizni, nekem a biciklinek élvezeti értéke is van (akár még sportértéke is). Ezért ha a végén az is jön ki, hogy jobban megéri eladni, nem fogok megválni tőle. Ezeket a sorokat írva még én sem tudom, hogy mi lesz az eredmény. A játék kedvéért természetesen hasonlítsunk össze egy kifejezetten olcsó autót egy viszonylag drága biciklivel! Véletlen nekem pont ilyenjeim vannak.
Természetesen, ha biciklim is, sokkal olcsóbb azt használni, de most induljunk ki a következő, elég életszerű helyzetből: Városban lakom, van már autóm és gondolkozom, hogy veszek egy biciklit munkába járáshoz. Ha az autót eladnám, természetesen jobban járnék, hiszen nem kéne biztosítást és szervizt fizetnem, vagy az értékcsökkenésen bukni sok-sok pénzt. De az autóra szükség van, sokat járok vidékre, nagy távolságokat teszek meg, oda nem elég a bicikli. Tehát ezek a költségek fixek, a munkába járásra elpazarolt benzinnel kell összehasonlítani a bicikli árát.
Számoljunk a fenti 30 Ft/km-rel! (420 Ft-os benzinárnál 6,5 literes fogyasztással, kis ráhagyással kijön!) A kocsi egyébként is rendszeresen van szervizelve, a biztosítás és teljesítményadó be van fizetve, ezért a munkába járás árába ezt nem számolom bele. Viszont biciklim még nincs, ha nem azzal járnék munkába, nem is lenne. Ha már lesz, azt is kell olajozni, ki kell cserélni a kopott fékeket, fogaskerekeket, zsírozni kell a csapágyakat. Mondjuk, hogy ezer kilométerenként 10 ezer forintot költünk a bicikli és a biciklis ruha karban tartására. (Kedves olvasó, hidd el, ez nem sok! Nemrég vettem télre egy jó minőségű szélálló kabátot, pulóvert, aláöltözetet, kesztyűt, volt vagy 30000 Ft. Ha ügyesebb vagy nálam, és sokkal olcsóbban meg tudod szerezni, akkor is bőven fölötte leszel a 10000 Ft-nak ezer kilométerenként az ilyesmikre és a karbantartásra.) Tehát a bicikli költsége alsó hangon is 10 Ft kilométerenként. Erre jön még a vételár maga, és megkapjuk, hogy legalább mennyit kell használnunk ahhoz, hogy megtérüljön.
Hozzá teszem, hogy én közlekedésként (a kirándulás nem tartozik ide) kb. havonta kb. 200 km-t tekerek. Ezzel egy közepes árú bicikli kb. egy év alatt térül meg. Persze feltételezve ezt a viszonylag nagy futást télen-nyáron. Bár az én járgányomnak eltart két évig, amíg behozza az árát, azért azt el kell ismerni, hogy drága biciklit nem spórolásból vesz az ember. Én a fentinél egyébként valamivel többet is költök rá, de ez már hobbi. Azért az látszik, hogy aki nem megy el mondjuk 2000 km-t a biciklijével, az általában bukni fog rajta az autóhoz képest. Persze, a pontos számot nem tudom megmondani, az egész csak egy becslés...
Tehát, kedves olvasó, a válasz arra, hogy megéri-e biciklivel járni egyértelmű igen. Lehet drágább, mint az autó? Csak ha keveset használjuk! A kérdés már csak az, hogy olcsóbb-e, mint a tömegközlekedés. De ez már az életmódunktól függ, mindenki számolja ki maga. Magamra sem számoltam ki, mert egyszerűen szeretek biciklizni, és aki ugyanígy van vele, az ettől a számolástól függetlenül járjon vele minél többet, magának és másoknak is jót tesz vele.